Seminar: Stay cool in conflict. Nonviolent Communication by Marshall Rosenberg (Master) - Details

Seminar: Stay cool in conflict. Nonviolent Communication by Marshall Rosenberg (Master) - Details

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Allgemeine Informationen

Veranstaltungsname Seminar: Stay cool in conflict. Nonviolent Communication by Marshall Rosenberg (Master)
Untertitel Module: Nontechnical Elective Complementary Courses for Master
Veranstaltungsnummer 68666_S18
Semester SoSe 18
Aktuelle Anzahl der Teilnehmenden 9
erwartete Teilnehmendenanzahl 25
Heimat-Einrichtung B-6 Humanities
beteiligte Einrichtungen NTA
Veranstaltungstyp Seminar in der Kategorie Lehre
Erster Termin Dienstag, 10.04.2018 09:00 - 13:00, Ort: (D - SBC4 Raum D1.025)
Voraussetzungen None
Leistungsnachweis
Presentation
ECTS-Punkte 2

Räume und Zeiten

(D - SBC4 Raum D1.025)
Dienstag, 10.04.2018, Dienstag, 24.04.2018, Dienstag, 08.05.2018, Dienstag, 05.06.2018, Dienstag, 19.06.2018 09:00 - 13:00
(SMD32 Raum 312)
Dienstag, 29.05.2018 09:00 - 13:00

Studienbereiche

Kommentar/Beschreibung

„Words can build bridges or create rafts“ – this is also true for the scientific and business world. For example, how do I react if I get attacked in a professional debate by an oppo-nent or by a colleague in my team, or if a fight arises during the planning of a project? In a challenging situation, what will help me to communicate respectfully and with appreciation? How can I express criticism or irritation honestly, directly and without reproach? Nonviolent Communication is a concept developed by Marshall B. Rosenberg, Ph.D., intended to help create an appreciative attitude towards oneself and others, and to live by it. Nonviolent Communication opens paths to express oneself in a mindful and responsible way, so that a bridge can be built even in challenging situations of conflict. Effective and satisfactory cooperation is only possible with well functioning communication between all parties involved, otherwise things will become difficult and inefficient. By working with their own examples and anticipating questions that might arise in their future professional lives, the students of Engineering Sciences will be able to reflect their own communicative behavior and learn ways of cooperation and conjoint solution finding. This course will impart the essential competencies of communication necesary for that Presence as well as regular and active participation is required at all stages. LITERATUR: German: Rosenberg, Marshall.  (2001) Gewaltfreie Kommunikation. Eine Sprache des Lebens. Junfermann Rosenberg, Marshall B. und Seils, Gabriele. (15. Auflage 2012) Konflikte lösen durch Gewaltfreie Kommunikation. Ein Gespräch mit Gabriele Seils. Herder Taschenbuch Larsson, Liv. (2013) 42 Schlüsselunterscheidungen in der GFK. Für ein tieferes Verständnis der Gewaltfreien Kommunikation. Junfermann De Haen, Nayoma V. und Torsten Hardieß. (2015) 30 Minuten Gewaltfreie Kommunikation. Gabal Connor, Jane M. und Killian, Dian, Drs. (2014) Verbindung herstellen - Trennendes überbrücken. Mit jedermann, jederzeit und überall eine gemeinsame Ebene finden. Praktische GFK für den Alltag. Junfermann Dietz, Angela. (2015) Macht ohne Machtwort. Verantwortung übernehmen, Potenziale entfalten. Business Village Miyashiro, Marie R. (2013) Der Faktor Empathie. Ein Wettbewerbsvorteil für Teams und Organisationen. Junfermann Brüggemeier, Beate. (2010) Wertschätzende Kommunikation im Business. Wer sich öffnet, kommt weiter. Wie Sie die GFK im Berufsalltag nutzen. Junfermann Heim, Vera und Lindemann, Gabriele. (2016) Beziehungskompetenz im Beruf. Brücken bauen mit Empathie und Gewaltfreier Kommunikation. Haufe Taschen Guide English: Rosenberg, Marshall B., Ph.D. (3rd Edition 2015) Nonviolent Communication: A Language of Life. Create your Life, your Relationships, and your World in Harmony with your Values. Puddledancer Press
- Connor, Jane, Ph.D. and Killian, Dian, Ph.D. (2nd edition 2012) Connecting Across Differences: Finding Common Ground with Anyone, Anywhere, Anytime. Puddledancer Press
- Miyashiro, Marie R. (2011) The Empathy Factor. Your Competitive Advantage for Personal, Team and Business Success. Puddledancer Press Roele, Hugo and Rich-Tolsma, Matthew, Drs. (2015) The Book of Needs. A Structural Model for Listening. Kommunikasie.nl Kashtan, Miki. (2014) Reweaving our Human Fabric. Working Together to Create a Nonviolent Future. Fearless Heart Publications

Anmeldemodus

Die Anmeldung ist verbindlich, Teilnehmende können sich nicht selbst austragen.